Semmi különös, csak az ember

Semmi különös, csak az ember

Csak számomra ijesztő a Kínában épülő megfigyelő rendszer?

2018. szeptember 20. - BGR

surveillance_cameras.jpgNyilván nem.

Két nappal ezelőtt találkoztam először a hírrel, hogy a kínai állam egy digitális adatbázist hoz létre a lakosok "számára". Mindenki kap személyes adatlapot kreditpontokkal, attól függően, milyen az előélete és az aktuális apró-cseprő cselekedetei. Az ország minden pontján felszerelt kamerákkal és mesterséges intelligencia segítségével figyelnek és a rendszer megjutalmazza, vagy elmarasztalja tettlegesen pl. vonatjegy vásárlás megtagadásával az alacsony pontszámú polgárokat.

Végigolvastam, megnéztem a videót is amit az ausztrál csatorna készített. Nem hittem el. Ez már önmagában figyelemreméltó az álhírek és csúsztatott információk világában. Úgy gondoltam, ez egy hatásvadász cikk, és csak abból a célból születhetett, hogy növelje a paranoiát. 

Ma, amikor a 444.hu is írt az új épülő rendszerről, újra elolvastam, hihetetlen, de úgy tűnik nem kacsa. Nehezemre esik megemészteni, hogy megvalósulni látszik egy rettegett rendszerhez hasonló szisztéma, amit nem is olyan régen egy sci fi-ben láttam.

Egy részletes gondolatkísérlet során ugyan felfedezhetek némi pozitív színfoltot. Például a folyamatos kontroll ösztönözheti az embereket a jócselekedetekre, hiszen fizikai érdekük, hogy növeljék a pontjaik és ne veszítsék őket. Tényleg okozhat biztonságérzetet a kamerák jelenléte, illetve a bűnözők menekülő útjai is lényegesen korlátozottak. És ennyi. Nem jut eszembe több érdemi hasznos jellemző.

Mielőtt elkezdeném sorolni a negatív észrevételeim, hadd említsem meg itt egy pár szó erejéig Kurt Vonnegut Gépzongora című könyvét. Mindig ebből jutnak eszembe képek, amikor középpontba kerül a mesterséges intelligencia. Itt például az jutott eszembe, amikor a nő személyes okok miatt késve érkezett a munkahelyére, és a gépek kirúgták, mert ők nem ismerték az empátiát, csak azt hogy - ott volt-e, vagy sem. Azt gondolom az emberélet komplexebb egy kétállású kapcsolónál.

Így tűnik el az ember magánszférája, a döntési szabadsága, ha nagyon hangzatos szeretnék lenni, azt mondanám, az embersége. Értem, hogy az állam motiválni szeretné az állampolgárokat azzal is, hogy nem csak a saját cselekedeteik számítanak a pontjaik alakulásában, hanem az ismerőseik és a szeretteik viselkedése is, de hova vezet ez? Példának okáért a családtagjaim nem választhatom meg. Ez az apró szabály a konfliktusok melegágya, és a szorongás bölcsője. Általános emberi dolog, hogy időnként stresszt élünk meg. Millió oka lehet. Ha ennek következtében elindulok a lejtőn még a szeretteim legpozitívabb tettei sem állítanak meg. Érdekes kérdés, vajon ilyen esetben milyen mértékben romlanának az ő pontjaik miattam, ahhoz képest, hogy az enyém mennyit javul, ha ők pozitívan cselekszenek. Vagy mivel elkezdenek aggódni miattam - ezért ugye saját maguk miatt is - egész csoportok értéktelenednek el?

Egészen más az, amikor önszántamból osztok meg információkat magamról közösségi oldalakon, mint amikor nem bújhatok sehova. De megint messzebb megyek: mi lesz az az értékrendszer, ami meghatározza, hogy mi a jó és mi a rossz? Kontextustól függetlenül persze. Vagy csak alul értékelem a gépek és egy aktuálisan kormányzó hatalom etikai képességeit.

Lehet, hogy egyszerűen ez a jövő és mindentől félünk, ami ismeretlen. Ha jól tudom, századokkal ezelőtt a könyvek megjelenésekor óva intettek mindenkit az olvasástól...

Ezen kívül kevés reménysugár marad a magamfajta földi halandóknak. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bgreni.blog.hu/api/trackback/id/tr1814252807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

énisfélek 2018.09.21. 10:13:34

Ha egy nép túlnyomórészt birkákból áll, akkor előbb-utóbb a farkasok lesznek a vezetői. Ha nem hiszed, nézz ki az ablakon.

2018.09.21. 11:51:41

Legyetek erősek, de pont ugyanilyen az angyali rendszer is, amiben oly annyira hisztek. Amikor ezzel szembesültem úgy kiakadtam, hogy azonnal csináltam egy alternatívát. Ez az "azonnal" a közel 20 éves melónak 1/3-át vitte el. elmenypark.net Bocsi, de egyedül voltam rá, így én is a mesterséges intelligenciához nyúltam, ám jelen esetben ez most az ember barátja. www.elmenypark.net/2017/09/az-elmenypark-itelkezesi-rendszere.html Aki lehülyéző kommentekkel reagálna, joga van hozzá!

2018.09.21. 11:52:37

@maxval balcán bircaman: Viszont a Nyugat előtt meg az volt a veszélyes, amit a huunok csináltak.

FPéter 2018.09.21. 11:52:53

@énisfélek: ne fesd a bircát a falra mert megjelenik :D

Ma Baker 2018.09.21. 12:12:29

Felteszem itt a blockchain forradalom nem várt negatív eredménye

frikazojd · http://kocs.ma 2018.09.21. 12:14:12

fasztudja. nyilván kína egy diktatúra, ahol természetesen fideszkedéshez is használják ezt a tecnológiát.

de azt én kurvára nem bánnám, ha a tömegben a pofaszkenner kiszúrja a gyilkost, a pedót meg a tenoristát és expeditíve kezelik az illetőt.

engem szkennelhetnek is meg AI-k olvashatják a méljeimet, semmi illegálist nem szoktam csinálni.

midnightcoder2 2018.09.21. 12:16:26

Ilyen volt a szocializmusban is, csak ott még kézzel vezették. És bizony, akkoriban sem volt jó pont Pl. ha valamelyik rokonod disszidált. Ez csak a gépesített verziója ugyanennek. Ne feledjük el, hogy Kínában azért még szocializmus (is) van.

midnightcoder2 2018.09.21. 12:17:38

@frikazojd: Ez eddig még rendben is van. De azt szerintem nem szeretnéd, ha az AI kiszúrna egy tüntetésen mert épp akkor arra jártál, és emiatt kirúgnának a melóhelyedről.

frikazojd · http://kocs.ma 2018.09.21. 13:00:21

@midnightcoder2: hát ugye ez lenne elvileg a különbség egy diktatúra meg egy demokrácia közt. elvileg.

benőjenő 2018.09.21. 13:12:09

@frikazojd: csak majd szépen idővel megmondják ők, mi lesz az illegális. pl ha ha nem hódolsz be a rezsimnek, esetleg más véleményt hangoztatsz, egyáltalán gondolkodsz, nekik nem tetsző arcokkal barátkozol, vagy ahogy Kínában már megvalósul (szerintük) sok alkoholt vásárolsz.
ez kurvára nem vicc és kurvára nem arról szól, hogy jól kiemelik a valóban bűnöző egyedeket. ez Pandora-szelencéje

_Epikurosz_ 2018.09.21. 13:28:34

@midnightcoder2: pontosan. Kis vékony rizspapírkákon vezették a bűnlajstromot, és nem kaphattál lehetőségeket (rendes munkát, egyetemi helyet, stb.), ha feketes**ű volt a nagyanyád. Most inkább az az újdonság, hogy jó pontokat is lehet szerezni, meg hogy azonnal tud reagálni a rendszer (állítólag). Még app is van, amin figyelheted a státuszodat. Szerintem sokan fel fogják magukat aggatni egymás kapujára, a régi szokás szerint.

pizo 2018.09.21. 13:29:06

@frikazojd: Kérdés az, hogy mit ítélnek majd illegálisnak. Sok helyen nem illegális pl. szeretőt tartani, de ha a hatalom tud róla, akkor zsarolhatóvá válsz. Szép új világ jön lassan...

Zoli

balázs73 2018.09.21. 14:06:25

Az NSZK-ban a '70-es évek elején egyetemisták amiatt tiltakoztak, hogy a rendőrség számítógépes bűnügyi nyilvántartást kívánt bevezetni. Ez alatt akkoriban mágnesszalagos adathordozókat kellett érteni, és szekrénysor méretű számítógépeket. Ezt akkor a szabadságjogok megnyirbálásaként, és nem a bűnüldözés hatékonyabbá tételeként értelmezték a tiltakozó fiatalok. Nem tudhatták, mit hoz a jövő...

Az elmúlt 15-20 évben a mobiltelefonok személyre szabottan nyomon követhetőek, vagy a tulajdonos által felkeresett helyszínek visszakereshetőek. A keresési szokásokból célzott ajánlatokat küldenek a szolgáltatók. Bankok, bevásárlóközpontok, közterületek, közlekedési eszközök kamerái mindenkiről nap mint nap több órányi felvételt készítenek (törvényileg határozott ideig). A közösségi oldalakon évekre visszamenőleg szerepel a közlési kényszerben szenvedő élete, ízlése, pártreferenciája, közéleti kérdésekben az állásfoglalása. Könnyűszerrel bárkiről személyi profil készíthető, amivel a munkaadók élnek is. A kamerával felszerelt eszközeink a gyártónak küldenek információt a tulajdonos arcáról, családjáról, szokásairól, lakása belsejéről, nyaralásának helyszíneiről. Ma 2018-ban már mindenkiről aki nem egy lakatlan szigeten tengődik, tetemes adathalmaz áll rendelkezésre amit önként és dalolva a szabadságot feladva adott oda szolgáltatóknak, multinacionális cégeknek, hogy a fogyasztási szokásai alapján olyan új termékeket dobjanak piacra, amivel a profitjukat tovább növeljék. Ma már egy bűncselekmény helyszínén rögzített DNS nyomból a gyanúsított előállítható ha az a DNS profil már a nyilvántartásban már szerepel. Senki nem kiáltott farkast, ez már régen a jelen. Ezek az adathalmazok külön külön már léteznek, és napról napra bővülnek. Csak idő kérdése, hogy ezeket központosítsák a hatékonyság növelése érdekében. Jó reggelt kívánok!

kvadrillio 2018.09.21. 14:17:17

ÉRDEKES..... a zinternetes (mobil....stb....) megfigyelés időszakában te még megijedsz valamitől ????? :O)))

midnightcoder2 2018.09.21. 14:29:58

@frikazojd: A gyakorlatban csak az a különbség, hogy az úgynevezett liberális demokrácia más dolgokat üldöz mint a diktatúrák. Legalábbis más dolgokat is.

énisfélek 2018.09.21. 14:35:11

@frikazojd: "engem szkennelhetnek is meg AI-k olvashatják a méljeimet, semmi illegálist nem szoktam csinálni. "

Tehát téged soha nem láthat meg köztéri kamera munkaidő alatt? Soha nem szerepel alkohol vagy dohányáru a nevedhez köthető bankkártyás bolti fizetéskor? Gyógyszertárban miket vásárolsz és az utalhat-e egy kialakuló komolyabb betegségre, (amit esetleg te még nem is sejtesz)? Az úton soha egy tizedmásodpercre sem léped túl a megengedett sebességet? (már készen vannak az ön-feljelentő, minden autóba kötelezően szerelendő GPS-ek) Soha rá sem nézel ellenzéki, vagy legalábbis "kétes" politikai beállítottságú honlapra? Satöbbi, satöbbi...
Hogy mi kerül rólad feljegyzésre, azt nem te szabod meg és nem is fogsz tudni róla, hogy mit gyűjtöttek össze rólad a titkos könyvelésben és abból mit kaphat meg pl a munkaadód jó pénzért, amikor arra kíváncsi, hogy kiket kéne még időben kirúgni.

Sean MacTíre 2018.09.21. 14:35:37

@maxval balcán bircaman: mi az a nyugat? Mit csinal a nyugat igy en bloc, ami sokkal veszelyesebb, mint az allampolgarok cseledetei es velemenynyilvanitasi joga feletti totalis kontrol egy egesz eletere valasztott vezeto alatt?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.09.21. 14:39:08

@Sean MacTíre:

Kínában a kép tiszta: vannak állami szabályok, melyeket megsérteni nem szabad.

A nyugati verzió: hatalmas magáncégek kontrollálnak, még a pontos szabályaik se ismertek.

Sean MacTíre 2018.09.21. 14:44:12

@maxval balcán bircaman:
Felmerult par kerdes bennem:
- Mi az a nyugat, mely orszagok, vagy ha egyszerubb, mely orszagok nem nyugat?
- Ezeket az orszagokat pontosan milyen modon konktrollaljak hatalmas magancegek?
- Tegyuk fel, hogy a hatalmas magancegek kontrollalnak, gondolom ezzel a fo problema az, hogy oket senki sem valasztotta. Nade a kinai vezetest sem. Miert jobb/kevesbe veszelyes egy totaliarius mindent megfigyelo rendorallam, mint a nagy cegek kontrollalasa?
- Mi a velemenyed Nagy Testverrol es az 1984-rol?

Sean MacTíre 2018.09.21. 14:44:53

Bocs az elutesekert, nalam angol leven minden piros.

énisfélek 2018.09.21. 14:45:11

@énisfélek: "és abból mit kaphat meg pl a munkaadód jó pénzért, amikor arra kíváncsi, hogy kiket kéne még időben kirúgni. "

...vagy pl egy biztosító, hogy mennyire élsz veszélyesen és milyen az egészségi állapotod.... vagy pl egy politikai párt, hogy te potenciálisan barát vagy ellenség vagy számukra...
Satöbbi, satöbbi, satöbbi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.09.21. 14:57:01

@Sean MacTíre:

A nagytőke az úr a liberális demokráciában, de még nyilvános törvnyei sincsenek. Lásd a FB szabályzatát.

Ehhez képest kisebb rossz egy látható hatalom, látható szabályokkal.

Bkkzol 2018.09.21. 15:06:03

Jajj, de megijedtem!! Mit csinál már megint a gonosz Kína??? Le van maradva még a fejlett nyugathoz képest. Különösen az usa kémprogramjai tudnak mindent a polgárokról Nem csak az usa állampolgárairól. Semmi nem működik a digitális, számítógépes világban google vagy valami testvérprogram nélkül. Tudják hol járunk, mire kerestünk rá a keresőprogramban, mit vásároltunk... neten küldjük be a víz-gáz-villanyóra állását... egyből tudják mikor voltunk szabadságon vagy mikor mennyi vendégünk volt..... Vannak tv-k amik kikapcsolt állapotban is képesek képet küldeni annak aki rácsatlakozik (a tv néz minket)....
Akkor most miről is beszélünk???

Pic 2018.09.21. 15:34:23

Hát igen. Megint egy poszt ahol az egyszeri emberfia ÉL a maga kis bezárt polkorrekt világában és FOGALMA SINCS a külvilágról.

Miért is mondom ezt? Talán azért mert én voltam kint Kínában többször is és pontosan tudom, hogy EZ A RENDSZER amiről a cikk szól csak egy továbbfejlesztése a jelenleginek, egy szintlépés, mert ez egy másik szinten eddig is megvolt, csak analóg, bio módon azaz emberekkel.

A Kínaiaknak azzal, hogy plusz pontok is vannak, ezzel még jobb is lesz, mint most, mert eddig jobbára csak retorzió volt.

Kint Kínában tényleg "rend" van, egy keményebb világ, keményebb szabályokkal.... de ennek oka van.

ÉS az nem a diktatúra!

Sean MacTíre 2018.09.21. 15:38:41

@maxval balcán bircaman:

Megtenned kivetelesen, hogy a szokasos propagandista bullshitet valaszolod, hanem valami ertelmeset mondasz?

"A nagytőke az úr a liberális demokráciában, de még nyilvános törvnyei sincsenek. Lásd a FB szabályzatát."

Ugyanazt mondogatod csak maskepp. Miert veszelyesebb a nagytoke, mint egy totalitarius allam, ahol a vezetoidet sem valaszthatod meg, de ok a legmelyebb reszletekig mindent tudnak rolad? Ertem en, hogy Orban pl. akarmit csinalhat, mert a "kisemberek megvalasztottak" ahogy mondani szoktad, de mi szol amellett, hogy a totalitarius kinai allam az orokletes vezetoivel JOBB mint a nagytoke?

Es miert jobb az, ha vannak "vilagos, korlatozo szabalyok", amikor az egyennek masok, akiket senki nem valasztottak, megmondjak, hogy mit tehetnek, es mit nem es elsosorban nem tehetnek semmit sem, amit az adott vezetok (nem az allam - konkret emberek akiket nem valasztott senki) hatalmat veszelyezteti?

Ez miert jobb mint mondjuk a Google vagy a Facebook (akik egyebkent nem akartak Trumpot, megis Trumpot valasztottak meg a kisemberek, tehat a "hatalmuk" nem korlatlan)?

Egyebkent:

- Mi az a nyugat, mely orszagok, vagy ha egyszerubb, mely orszagok nem nyugat?
- Ezeket az orszagokat pontosan milyen modon konktrollaljak hatalmas magancegek?
- Tegyuk fel, hogy a hatalmas magancegek kontrollalnak, gondolom ezzel a fo problema az, hogy oket senki sem valasztotta. Nade a kinai vezetest sem. Miert jobb/kevesbe veszelyes egy totaliarius mindent megfigyelo rendorallam, mint a nagy cegek kontrollalasa?
- Mi a velemenyed Nagy Testverrol es az 1984-rol?

Sean MacTíre 2018.09.21. 15:39:14

@Bkkzol: nyilvan ezert megy mindenki Kinaba es Oroszorszagba elni, es nem az USA-ba, meg Europaba.

Sean MacTíre 2018.09.21. 15:40:05

@Pic: "ÉS az nem a diktatúra! " Hanem mi?

Pic 2018.09.21. 15:44:50

A Kínaiak nem hülyék. Szeretnék felhozni az országot egy modern szintre, de egyrészt nagyon hátulról indulnak, másrészt baromira nagy ország.

Anno ledöbbentem mikor először utaztam, hogy amikor megjelent a repülőn a "Kínában vagyunk" felirat, akkor még HAT ÓRA hátra volt az útból. Gyengébbek kedvéért Magyarország repülővel keresztben kb 15 perc...

Másrészt iszonyatos elmaradottsággal küzdenek. AHa jól emlékszem a Kínai állam egyik ambíciózus célja, hogy 2020-ra minden állampolgárnak legyen legalább EGY PÁR cipője. Gondoljatok bele!!!

Amikor először utaztam, éjszaka érkeztem és reggel amikor kinéztem a szálloda ablakán, akkor azt mondtam magamban: "Bassza meg tévedésből New York-ba hozott a gép" Mindenütt High tech és felhőkarcolók. Aztán amikor a vendéglátóim kivittek a külvárosba (50km!!!) és megláttam a földszintes rogyadozó épületeket akkor rájöttem, hogy iszonyatos a kontraszt vidék és város között.

Szóval a vidékiek NAGYON elmaradottak. Ott nincs olyan, hogy munkába járás. A vidékiek a gyár mellett laknak a munkásszálláson, mert pl szabadságkor 3 napig mennek haza. :)))

Szóval amikor a vidéki tudatlan, középkori állapotokhoz szokott paraszt bekerül a városba, aki a faluban auót, vonatot meg buszt 1x már látott, de a VÁROST, a METRÓT és REPÜLŐT még életében sem KURVÁRA NEM TUDJA HOGY KELL VISELKEDNI.

morph on deer 2018.09.21. 15:45:57

@frikazojd:
“...semmi illegálist nem szoktam csinálni.”

Még. De minden gond nélkül lehet olyan törvényt elfogadni, amely például visszamenőleges hatállyal illegálissá teszi például az utca bal oldalán való gyalogos közlekedést, napszemüveg viselésével egyidőben, - és már oda is az ártatlanságod! :D

Tudod, én naponta váltok fehérneműt, de qrvára nem díjaznám, ha ezt egyszer csak ellenőrizni kezdenék!

Jó, hát nem lehetünk egyformák, tudom, dehát én ilyen elvetemülten liberális vagyok, nincs mit tenni! :)

Sean MacTíre 2018.09.21. 15:47:45

@Pic: ertem, koszi! De ugye azt latod, hogy ezzel egy senki altal nem valasztott partelit totalis konktrollja is megvalosul? Elkepzelheto, hogy mas uton a totalis osszeomlas lenne, de eleg kenyelmesen jon nekik erre hivatkozni, nem?

Pic 2018.09.21. 15:56:39

Folytatás: A Kínaiak nagyon tudnak ALAP dolgokat nevelni.

A Kínaiak PONTOSAN tudják, hogy az ALAP dolgokat az emberekbe bele kell verni. ISMÉTLÉS A TUDÁS ANYJA. szoktuk mi mondani. A Kínaiak viszont ezt nem mondják, ők csinálják.

Megint egy Példa: A Kínai pingpongosok azért olyan jók, mert 3-4 éves gyerekeket kezdenek el tanítani.
DE
Azok a gyerekek ütőt CSAK 6-7 évesen vesznek a kezükbe! ADDIG éjjel nappal nem elméleti képzés meg duma van, hanem az ALAP mozdulatokat gyakoroltatják velük ÉJJEL-NAPPAL, 1x, 2x, Tízezerszer !!

A végén a gyerek álmában is tudja, hogy egy fonáknál hogyan mozduljon és hogy fogja az ütőt.. Le is verik az európaiakat.

Na most UGYANEZT csinálja az állam a vidéki parasztokkal amikor a városba jönnek.

NEVELIK ŐKET FOLYMATOSAN, hogy felszedjék a tudást.

Kérem, köszönöm, jónapot, viszlát, NE KÖPKÖDJ AZ UTCÁN, stb stb

Pic 2018.09.21. 16:19:49

Megint Példa, hogy átlássátok a probléma komplexitását ..... és itt be is fejeztem a történetem:

A Metró ki van táblázva, a padlóra felvannak festve a vonulási irányok,
OFF
Muszáj, mert amikor egy metrószerelvény megáll az olyan mint Deák tér csúcsidőben x5, de ezt ők futva teljesítik. Alaptermészetük ugyanis sajnos ugyanaz az erőszakos, aggresszív nyomulós, mint a mienk Magyaroké csak x2.
ON
Iszonyatos utazó tömeget kell HATÉKONYAN kezelni, de ez a feladat egy MODERN városban a tudatlan, neveletlen, középkori állapotokból jött emberekkel NEM MEGY. Mi magyarok pl csak szédelegnénk fel és alá.

A Kínai is, DE ott az állam szereti a hatékonyaságot ezért erre felkészülnek és NEVELIK a népet, HOGYAN KELL közlekedni.

OFF
Nálunk sajna EZ nincs, pedig nagyon ráférne itt is 1-2 bunkó parasztjára, aki a metróban a hülyeségével akadályozza/feltartja a népet.
ON

Szóval jön a tömeg a peronra, benne a sok vidéki tahó, paraszt (elnézést kérek nem "úgy" értettem, nem akarom megbántani a földműveseket) és mit lát:

1. A peronon fel van festve, hogy a megálló szerelvényen hol lesz majd anyíló ajtók HELYE.
2. Fel van festve a peronon a majdani ajtónyíilás két oldalára egy-egy ferde sáv ahova szépen fel kell sorakozni
3. A két sávban szépen libasorban kell állni, még a lábnyomok helye is oda van FESTVE.
4. Amikor beérkezik a szerelvény és nyílik az ajtó, akkor középen kitódul a nép, kétoldalt meg nyomul befelé libasorban
5. Bent a szerelvényben ami NAAAGY, ULTRAMODERN ÉS TISZTA.... azt csinálnak amit akarnak, ott bőven van hely. (Megjegyzem a Budapesti 4-es metro egy FOS a kinti metrókhoz képest)

Ahol már VICC az egész, hogy mennyire túlpörgetik a dolgot:
AZ EGÉSZ folyamat segítésére minden peronon állomásmérettől függően áll 1-2-3 rendőr, fején fejmikrofon, a nyakába akasztva egy hatalmas hangszóró és folyamatosan adják az instrukciókat a népnek és aki kilóg a sorból azt eligazítják a helyes viselkedésre.

Megjegyzem ez ránk fehér turistákra is vonatkozik. Nekem is egyértelműen jelezték, hogy a szabályokat NEKEM IS be kell tartanom.

Összefoglalva:
Kínában KONTROLL van, mert NEVELNI akarnak, a HELYES viselkedésre, de ez alatt csak a kútlurált városi viselkedésre.
Olyan embertömeg van, hogy azt csak szervezetten lehet lekezelni, és még úgy is nehéz.

Hát ezért árnyaltabb a kép és ezért mondom, hogy náluk ez nem annyira gáz. Ezért nem élik meg ők ezt szörnyülködve.

Nálunk a kamera AZ EGYÉRTELMŰEN MEGFIGYELÉS.

Náluk a kamera az a káosz elkerülése érdekében a NEVELÉS és a SZABÁLYOZÁS része.

És talán még egy dolog ami nálunk sem ártana:

A Kínai kulturában más a lopás fogalma és kezelése. Van ami egyértelműbb, szigorúbb és sok minden más ami nálunk, pláne NYUGATON bűn, az náluk nem.

A Kinai ember ráadásul olyan, hogy ha NEM ÉRZI a hatalom részéről, hogy rá ODA VAN FIGYELVE, akkor nagyon "elengedi" magát és mindefajta disznóságot megcsinál.

De ez nálunk Magyarországon és tőlünk kicsit keletebbre is jellemző probléma.

m.t. 2018.09.21. 16:25:05

@Pic:
Koszi hogy mindezt leirtad, kicsit rendet tett a fejemben. Meg nem jartam Kinaban, nehez elkepzelni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.09.21. 16:36:39

@Sean MacTíre:

A totális állam rossz dolog, de kisebb rossz a nagytőke diktatúrájánál. Erre utaltam.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.09.21. 16:38:25

@Sean MacTíre:

"Ezeket az orszagokat pontosan milyen modon konktrollaljak hatalmas magancegek?"

A választott hatalom nem irányítja a gazdaságot, a liberalizmus egyik alaptétel, hogy az álam csak éjjeliőr szerepet játsszon a gazdaságban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.09.21. 16:40:09

@Sean MacTíre:

"Miert jobb/kevesbe veszelyes egy totaliarius mindent megfigyelo rendorallam, mint a nagy cegek kontrollalasa?"

Mert szabályaik legalább nyilvánosak, átláthatóak, további van valamiféle társadalmi ellenőrzés.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.09.21. 16:40:44

@Sean MacTíre:

"Mi a velemenyed Nagy Testverrol es az 1984-rol?"

Negatív. Mármint a koncepcióról.

morph on deer 2018.09.21. 16:41:12

@Pic:
“ADDIG éjjel nappal nem elméleti képzés meg duma van, hanem az ALAP mozdulatokat gyakoroltatják velük ÉJJEL-NAPPAL, 1x, 2x, Tízezerszer !!”

És ez a jó, mert ez kell egy boldog, kiegyensúlyozott élethez??!

Bár az eggyel több, önálló gondolkodástól mentes parancsteljesítő hangya tenyésztésének ez valóban egy hatásos módszere, nem vitás...

Remélem, ez focistákkal is működik, mert nekünk az kölll!

Na megvan a példa, fidesznyikek, lehet csináltatni a Mao egyenruhát...

Zoltán Rádi 2018.09.21. 16:55:19

@maxval balcán bircaman: Az, hogy ez szerinted jó dolog, biztosan nem gondolhatod komolyan, egyszerű troll vagy, aki unatkozik melóban. Eleinte még általában olyan témáknál írtál valami nagyjából értelmeset, amik azért vállalható dolgok voltak, de mostanra már az ilyen elképesztő dolgokhoz is beírod, hogy nyugat meg, hogy ez milyen jó. Szóval sima troll vagy.
Ha esetleg mégis komolyan gondolod ezeket, akkor viszont komolyan vizsgáltasd ki magad :)

Pic 2018.09.21. 17:06:07

@morph on deer: Még nem érted.

Náluk az óriási tömeg miatt muszály folyamatokban és szervezettségben gondolkodni. Ezért jók ebben.

Mivel ebben jók ezért tudják, hogy ha az alap dolgokat TUDOD, akkor BÁRMIT meg tudsz tanulni.

Ez az amin nálunk folyamatosan megy a sírás.

Egyetemisták NEM TUDNAK rendesen alapműveletekkel számolni, NEM tudnak rendesen olvasni, NEM értik az elolvasott szöveget és NEM tudnak fogalmazni.

Hogy a picsába akarsz utána atomtudósokat meg agysebészeket nevelni ezekből??

Sehogy!

.... és ezért nem jók az európai asztaliteniszezők sem, mert hiába akarnak nekik "atomcsapást" oktatni, amikor eleve az ütőtartása rossz..

Ezt a Kínai is tudja, ezért megy rá nagyon az alapokra és nevel és jutalmaz és büntet.

Azért, hogy ezt IS meg tudja csinálni, ezért FIGYEL.

Ennyi.

Tehát azért vagy télvedésben MERT NEM a megfigyelés az alapvető probléma és nem a kamera.

A fő kérdés az az, hogy az ÁLLAM az információval és a hatalommal mennyire él vissza és milyen szinten szól bele az emberek életébe.

És innentől kezdve ez filozófiai vita. :))

moonshadow 2018.09.21. 17:08:48

Orbánnak is van ilyen megfigyelő rendszere, csak ezeket védának meg útdíj kapunak hívják.

Sean MacTíre 2018.09.21. 17:12:36

@moonshadow: ezt most ugye nem irtad komolyan?

Pic 2018.09.21. 17:13:04

Most azt hiszed viccelsz, pedig tényleg.

A rendőrség ugyanis a kőkorszakban él és nincs statisztikájuk arra vonatkozóan, hogy 1-2-5-10-20 évre visszamenően hol van sok baleset, ezért elméletileg ötletszerűen telepítették a VÉDÁKAT.

Gyakorlatilag viszont ha országos viszonylatban mozogsz nagy valószínűséggel belefutsz egybe.... és puff már tudják is, hogy merre mozogsz.

De ez biztos nem így van..... áááá, nem vagyok paranoid..... biztos nem ........ a hangok is megmondták :))

Sean MacTíre 2018.09.21. 17:14:24

@maxval balcán bircaman: milyen tarsadalmi ellenorzes letezik Oroszorszagban vagy Kinaban? Vagy mondjuk Egyiptomban?

Nem velsz felfedezni semmifele hasonlosagot 1984 Nagy Testverevel es a kinai rendszerrel?

Sean MacTíre 2018.09.21. 17:15:16

@Pic: na jo, de ehhez egyszerubb a mobiltelefonodat hasznalni. Minden szolgaltatonal van egy titkosszolgalati szoba. Es nem csak mobilszolgaltatoknal.

Pic 2018.09.21. 17:17:52

@Sean MacTíre: Pedig sajnos igaza van. A tényekkel nehéz vitatkozni, bár nálunk ezt szeretett vezetőink naponta elfelejtik vagy tesznek róla, hogy ne vedd észre a sok maszlag között amivel szándékosan etetnek, hogy eltereljék a figyelmed.

Komolyságot kérek és pártsemlegességet, hogy objektívek maradhassunk!

Itt MI MOST a hatalom és a tömegek viszonyáról beszélgetünk elméletileg szabadon és kötetlenül egymás alázása nélkül, pusztán a gondolatokon rágódva....

Tehát:

Vegyünk egy párt semleges példát:

Szerinted igaz-e az a kijelentés, hogy: "Magyarország egy vízben gazdag ország" ?

Exploiter 2018.09.21. 17:23:17

@Pic:

Ez mondjuk nem tudom mit változtat azon a tényen, hogy szar hely és az ilyesmivel csak még szarabb lesz.
Mondjuk az egyenlet megoldása, hogy nem szaporítasz oda ennyi embert.
Európa és kína területe kb ugyanakkora, a népességbeli különbség pedig kb kétszeres. Ha nem lennének nyomorgó százmilliók, talán nem kéne karámban tartani őket egész életükben.

Pic 2018.09.21. 17:35:12

@Sean MacTíre: Nekem mondod? Persze, hogy van! Nekem is volt egy a területemen. Én voltam az egyik felelős a gépteremben található IT infrastruktúráért DE HIVATALOSAN NEM tudhattam, hogy mi van abban a szobában. Amúgy mindenki tudta. :))

Pedig törvényi kötelezettség, minden IT és telefonos cégnek be kell engednie őket. De ez nem konkrét megfigyelés. MINDEN adat gyűjtve van és x ideig megőrizve és ebből gyakorlatilag bármibe bele tudnak nézni, ....... de nem tudnak, mert nincs rá kapacitásuk.

Persze nem biztos, hogy nem akarnának, de csóró ország a mienk és nincs hozzá infrastruktúrájuk, hogy feldolgozzák a hatalmas információtömeget aminek 99,99% lényegtelen a számukra. Mondjuk ezt világszinten is kevesen tudják megcsinálni, pl USA, és ezt is csak onnan tudjuk, hogy eddig ők buktak meg vele...

A terroristákat sem úgy keresik, mint rég, hogy emberek lehallgatták a telefonbeszélgetéseket véletlenszerűen. Vannak olyan hangfelismerő szoftverek, amik bizonyos kulcsszavakat figyelnek a felvett és megőrzött telefonbeszélgetésekben és minden átvizsgált beszélgetésben ezeket keresik.

Mi pontosan ezen szórakoztunk évekig a kollégákkal, hogy ötletszerűen általunk feltételezett nem helyénvaló szavakat használtunk beszélgetésekben. pl egy ebédrendelés telefonon így hangzott el:
- Neked mit hozzak... "IGOR"?
- Magyaros pizzát kérek.... "VLAGYIMIR"... és 10 ezer "Kalasnyikovot"
- Pizza rendben.... 100 ezer USD lesz. RPG nem érdekel? Nagyon friss RoPoGós a tortilla!
- Tortilla okés, jut eszembe milyen "anyagod" van hozzá eladó?

stb stb stb.

Tudom gyerekes dolog, de akkor is szénné röhögtük magunkat, hogy hogy szidhatnak minket az elemzők....

Willkommenskultur 2018.09.21. 18:58:22

"Ma, amikor a 444.hu is írt az új épülő rendszerről, újra elolvastam, hihetetlen, de úgy tűnik nem kacsa. Nehezemre esik megemészteni, hogy megvalósulni látszik egy rettegett rendszerhez hasonló szisztéma, amit nem is olyan régen egy sci fi-ben láttam."

Hat ha a 444 is lehozta akkor tuti nem alhir....:)

Mind1, Kina a kinaiake. Bezzegnyugaton a zemberek onkent adjak meg a maganeletuk, biometrikus adataik teljesseget a techcegeknek akik aztan annak adjak el aki fizet erte.

solo 2018.09.21. 23:15:32

Kína évekkel előttünk jár technológiában. Én nem csak Pekingben voltam, vidékeztem is.
Az utolsó buszon is klíma,kamera rendszer. Buszpályaudvar,metró állomás táskaröntgen.
Ha jól tudom, 24 metróvonal van Pekingben. (itthon ugye most örülünk a negyediknek).
Reptéren a beszállás előtt cseréltem pólót , egy mosdóban,ami kb 30 méterre és 20 másodpercre volt a pulttól,ahol elvették a jegyem. A pulttól ellépve vissza néztem a monitorra,ahol a képem volt látható a már lecserélt pólómban.Tehát a 30 méteren és a 20 másodpercben valahol egy kamera lefényképezett, majd a beszálló pulti monitorra prezentálta a képem.
Mindezt 2014-ben.
Sokan vannak és tényleg nagy a szigor,ami valószínűleg kell is,mert a sokaság java tényleg műveletlen, bár nem hinném,hogy a nagyvárosokban a vidéki tanulatlan parasztok lennének többségben.
Aki meg kicsit intelligensebb az átlagnál,az biztosan nem örül egy ilyen totális megfigyelő rendszernek, lehet hozzá bármilyen fasza ideológiát gyártani a jó pontokkal.
Aki nem látja aggályosnak ezeket a folyamatokat a világban,annál elég nagy baj van,mert lehet ezt magyarázni bármivel, míg ilyen gerinctelen féldiktátorok kerülnek hatalomra Európa meg világszerte,addig az ilyen rendszerek jóra való használata igencsak kétséges!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.09.22. 00:22:41

@midnightcoder2: "De azt szerintem nem szeretnéd, ha az AI kiszúrna egy tüntetésen mert épp akkor arra jártál, és emiatt kirúgnának a melóhelyedről."

Az az AI használóitól függ, hogy hasznos vagy ártalmas a tevékenysége. Azt a felvételt újra meg lehet ám nézni a kirúgás előtt. A kérdés annyi, hogy egy rendszerben megnézik-e újra vagy nem, illetve ha megnézik, és az illető egy megafonba kiabálva dühösen hadonászik a rendőrök felé, akkor a védője előjön-e azzal a baromsággal, hogy H. úr csak a többieket próbálta lenyugtatni, de ő egyébként sem ismeri fel magát a felvételen.

Ma már mindenhol kamerák vannak, ami rossz, mert így már csak félve járhatok lopni, de jó is, mert a többi tolvajt gyorsabban fogják el. Sajnos a sok kamera egy része nem működik, főleg akkor, ha a benzinkútnál vagy a szupermarketben téged csap be a pénztáros. De a kamera csak egy eszköz, a mesterséges intelligenciának hívott program is csak eszköz, a döntést értelmes embernek kellene elvégeznie.
süti beállítások módosítása